Atelierele „Scoala Altfel” – aprilie 2015

Postare-blog-scoala-altfel

In perioada 6-10 aprilie 2015, Asociatia pentru Dialog, Mediere, Educatie si Cultura Sociala a fost invitata  de catre Libraria Carturesti sa sustina o serie de ateliere de dezvoltare emotionala pentru copii, in cadrul Programului Scoala altfel. 

SA COMUNICAM ARMONIOS

Ateliere sustinute de presedintele asociatiei,  Adriana Nanea – mediator si coach, alaturi de Cristian Serban, vicepresedinte al asociatiei, jurist si mediator.

Copiii si adolescentii care se afla in fata unui conflict evita dialogul, incercand solutionarea lui intr-un mod agresiv. Tocmai pentru a evita aceasta agresivitate, este necesar ca ei sa aiba la dispozitie o alta modalitate de stingere a disputei, discutand despre ea, dandu-si unul altuia sansa de a-si spune punctul de vedere sau mai bine zis, partea lui de poveste, asa cum o vad ei si cum o cred ei, ajungând astfel la o comunicare si la un alt mod de abordare a conflictului ivit.

In cadrul acestui atelier au fost prezentate elevilor cauzele care contribuie la eruperea conflictului in scoala – cum ar fi excluderea unui elev din grup, rivalitatea, comportamentul agresiv, diferentele de opinie intre colegi, situatii care pot fi rezolvate chiar de catre elevi, prin mediere.

Ca efecte ale conflictului la nivelul clasei/scolii, dar si la nivel personal, au fost identificate: starea de tensiune, climatul nesigur, neprimitor, lipsa cooperarii intre colegi, stima de sine scazuta, starea de disconfort interior, demotivarea, esecul.

S-a prezentat, de asemenea, in ce consta procedura medierii, rolul mediatorului si metoda acestuia de lucru. Cu acest prilej, au fost subliniate diferentele dintre un judecator si mediator, diferente care ies in evidenta in mod special prin tehnica aplicata de catre mediator in cadrul procedurii, si anume: identifica sentimentele si nevoile reale care motiveaza actiunile fiecarei parti, ajuta fiecare parte sa vorbeasca despre propriile nevoi si sentimente, ajuta fiecare parte sa inteleaga nevoile si sentimentele celuilalt, ajuta partile sa coopereze si sa descopere impreuna metode reciproc avantajoase de satisfacere a nevoilor.

Elevii au inteles ca este important sa asculte un punct de vedere diferit de al lor, ca isi pot rezolva pasnic conflictele, fara a  recurge violenta sau agresiune. De asemenea, au inteles ca medierea dezvolta capacitatea de a empatiza cu ceilalti si ii ajuta sa descopere diversitatea, deoarece ei trebuie sa ajunga sa comunice si sa lucreze impreuna, indiferent de virsta lor, de rasa, de religie.

Medierea intre elevi porneste de la un criteriu de echitate si avantaj reciproc, fiind la capatul opus al rezolvarii problemei prin forta sau intimidare, de aceea are cu siguranta un impact pozitiv asupra climatului din scoala. Printre beneficiile medierii am amintit: limitarea actelor de violenta, prevenirea manifestarilor agresive care au la baza intimidarea, forta, resentimentul, razbunarea, discriminarea,instaurarea unui mediu al tolerantei, echitatii si diversitatii.

Intre colegi, medierea faciliteaza comunicarea, dezamorseaza conflictul, creaza un spatiu de intelegere si compasiune, dezvolta un cadru suportiv si sigur pentru exprimarea nevoilor si sentimentelor, pastreaza prietenii sau leaga prietenii noi.

CUM COLORAM EMOTIILE

Ateliere sustinute de presedintele asociatiei, Adriana Nanea.

Atelierul si-a propus sa vina in intampinarea unor nevoi fundamentale ale copiilor precum comunicarea, observarea si relationarea cu alti copii.

Obiectivele atelierului au vizat stimularea receptivitatii copiilor prin descoperirea propriilor sentimente si emotii, intelegerea semnificatiei acestora si comunicarea lor in mod natural. Aceste descoperiri ii vor incuraja pe copii sa devina mai deschisi si sa relationeze mai usor cu ceilalti, deoarece se vor simti mai siguri pe ei, vor fi capabili sa ofere intelegere si empatie, vor deveni mai cooperanti si mai increzatori.

Dobandirea abilitatilor de identificare si exprimare a sentimentelor si a emotiilor care le insotesc, aduce beneficii uimitoare in calitatea comunicarii dintre copii, reducand in mod vizibil impulsurile necontrolate, agresivitatea si atmosfera tensionata care insoteste aceste comportamente.

Activitatile din cadrul atelierului au constat in colorarea planselor de desen dupa o tema propusa, cum ar fi: care este locul meu preferat, activitatea mea preferata, familia mea in culori,  observarea culorilor alese si a emotiilor care le insotesc si impartasirea acestora cu ceilalti colegi, povestirea diverselor intamplari in care sa identifice anumite stari si emotii, atat pozitive cat si negative, recunoasterea sentimentelor/emotiilor unui personaj de poveste, prin prezentarea unor imagini sugestive, copiii propunand solutii pentru indreptarea situatiei sau povestind situatii similare in care au fost ei insisi, precum si felul in care au resimtit situatia respectiva, completarea unor propozitii/afirmatii cu emotiile si sentimentele fiecarui copil si asumarea acestora ca facand parte din propria personalitate.

Pe parcursul atelierului a fost subliniata importanta practicarii in mod constant a unui limbaj in care sentimentele sunt impartasite, ascultate si acceptate, deoarece acest lucru ofera copiilor siguranta ca sunt intelesi si apreciati, astfel incat ei vor putea sa perceapa lumea ca pe un loc prietenos si sigur, in care pot sa se dezvolte cu curaj si incredere.

Galerie foto

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *